Friday, May 20, 2011

HIDANGAN KHUSUS AHLI NERAKA

salam alaik ,
todays topic is about 
'hidangan khusus ahli neraka'
semoga kita dijauhkan dari api neraka, insyaAllah .

diambil daripada majalah solusi edisi 30 , tulisan umar m noor.

suatu ptg, al-Hasan sdang mnunggu waktu berbuka puasa.makann tlah siap terhidang dihadapanny . tibatiba beliau tringat ayat ini, maksud firman Allas s.w.t "sesungguhny di sisi kmi ada belenggu-belenggu yg berat da neraka yg menyala-nyal. dan makanan yang mnyumbat di kerongkongan (za ghussah) dan azab yg pedih." 
surah al muzammil 73:12-13

membayangkan makanan ahli neraka.

dapat sy andaikan, ap yg terbayang dlm fikian hasan al-Basri ialah fikiranny pnuh dgn imej ahli neraka yg sedang tercekik apabila melahap makanan neraka. makanan itu tidak boleh turun ke perut, namun tidak pula boleh dimuntahkan. mereka tersedak dlm keadaan yg amat menyeksakan.

makna "ta'am zi ghussah" (makanan yang tersumbat dlm kerongkongan). ayat ini dan beberapa ayat lain menyatakan tentang makanan dan minuman d neraka. ahli neraka akan berasa lapar an dahaga sebagai seksaan mereka. lapar dan haus mrk adlh lbih teruk drpd org yg mati kebuluran.

di neraka , akan dicampakkan rasa lapar kepada mereka. jikalau mrk lapar dan dhga sprt ini,maka mrk pasti sudah lama mati. ttp di neraka, tidak ada lg kematian. yg ada hanya KESAKITAN.

pohon zaqqum

antara makanan ahli neraka ialah zaqqum, ghislin, ghassaq, hamim dan dari' . setiap ahli neraka tlh disediakan utk kelas-kelas tertntu drpd ahli nraka ssuai dgn dosa mrk.

zaqqum

Allah s.w.t menjelaskan melalui firmanNya yg bermaksud
"sesungguhnya ia adalah sbtg pohon yg keluar dr dasar neraka yg menyala.mayang(buahnya) seperti kepala-kepala SYAITAN."
surah al saffat 37:64-65

disbbkan neraka dpenuhi api, pohon ini tumbuh drpd inti api itu. pohon ini tidak terbakar krn ia sama jenis dgn api. akarnya menjalar dr dasar jahannam, lalu cabangnya mnyebar hingga stiap tingkatan neraka. masyaAllah .

lapar dn dahaga

jika pohon ini meyeramkan , MENGAPA ahli neraka masih memakan buahny ? jwapanny kerana mereka merasakan lapar yang teramat sgt dan tidak mmpunyai pilihan. mrk bukan sahaja makan , tetapi memenuhkan perut dgn buahny.

firman Allah s.w.t : "kemudian sesungguhnya kamu, wahai org yg sesat lg mendustakan (hari akhirat, benar-benar akan memakan drpd pohon zaqqum dan akan memenuhi perutmu dengannya. sesudah itu, kamu akan meminum air yg sngat panas. maka kamu minum sprt unta yg sedang kehausan."
surah al-waqi'ah 56: 51-55

dlm hadis riwayat al-Tirmizi, Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud: "andai setitis drpd buah zaqqum jatuh ke laut dunia, nescaya musnah semua kehidupan yg terdapat di dalamnya. maka bayangkanlah bagaimana jika seseorg memakanny ?

ketakutan

demi Allah , kita tidak seperti hati ulama salaf terdahulu. apabila membaca ayat-ayat yg menceritakan azab neraka, kita masih boleh makan dgn lahapnya. kita masih boleh tertawa dan bersenda gurau. semoga Allah mengampuni kelalaian hati kita dan tidak menghukum kita kerananya. semoga Allah mngisi hati kita dgn ketaqwaan, keimanan dan keyakinan kepada Allah s.w.t. Amin ya rabbal 'alamin ~