Monday, May 16, 2011

tanbih (peringatan) : MUSLIMAH YANG BEBAS

salam alaik 
sisters in islam ,
 may ur day is blessed
by Allah , the one & only .
before going further ,
ake your time reading this . 
if you do , it shows that u wanna be a better muslimah :)

p/s: i took this article from majalah SOLUSI edisi 30 . by nuraslina jusin .

tanbih(peringatan) ,

sabda Rasulullah S.A.W: " akan muncul dalam kalangan umatku pada akhir zaman,kaum lelaki yang menunggang kuda sambil duduk diatas pelana,lalu mereka turun di dpan pintu2 masjid.wanita2 mrk(istri & ank prempuan mrk),b'pakaian ktat spt b'telanjang(nipis & ketat).di ats kepala mrk pula t'dapt bonggolan spt bonggolan unta yg lmah gemalai.oleh sebab itu,laknatlah mrk semua.sesungguhnya mrk adalah wanita2 yang t'laknat." (riwayat Ahmad)

juga sabda Nabi s.a.w yg bermaksud " ada dua golongan daripada ahli neraka yang belum pernah aku lihat kedua-duany itu. kaum yang membawa cambuk sprt ekor sapi yang mereka guna utk memukul oang (penguasa yang kejam) dan perempuan yang berpakaian tetapi terlanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar bonggol unta. mereka ini tidak akan masuk syurga, dan tidak akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian" (riwayat muslim)

umpama bonggol unta

drpd hadis ini, Rasulullah s.a.w mmberi amaran mngenai 2 golongan yg mnghuni NERAKA, dan salah satu drpdny ialah wanita yg mndedahkan aurat. mrk brpakaian ttapi seolah-olah bertelanjang dek pakaian yg disarung amat NIPIS, KETAT DAN SENDAT, DAN MENAMPAKKAN LEKUK DAN TUBUH BADAN .

malah , rambut wanita yang disifatkan oleh junjungan mulia itu sebgai SEBESAR BONGGOL UNTA sedag berlaku secara MELUAS dan digayakan TANPA RASA BERSALAH. 

segalanya brmula dprd daya tarikan inginkan kecantikan yang ada pada wanita yang mengenakan trend tersebut dalam berpakaian ketika mereka keluar bergelandangan dlm masyarakat.

walaupun, sudah mengenakan tutup kepala , tetapi hakikatny mereka masih ingin mmpamerkan keindahan dengan meninggikan ikatan sanggul di kepala.DIKATAKAN, gaya sbegitu dpt mnjadikan si pemakai lebi anggun dan menawan.

lebih malang, apabila yang tak berambut pnjg, snggup mmakai sanggul tiruan untuk turut serta memeriahkan gaya terkini itu. tanpa disedari, DUA KESALAHAN TELAH DILAKUKAN. DOSA MEMAKAI RAMBUT PALSU WALAUPUN TERSOROK DI SEBALIK TUDUNG DAN DOSA TABARRUJ (BERHIAS DAN MEMPAMERKAN KECANTIKAN SERTA KEINDAHAN PADA WAJAH DAN TUBUH BADAN KPD YANG BUKAN MAHRAM YANG AMAT DILARANG.

tidak timbulkah rasa gerun dan gementar di hati para MUSLIMAH bilamana Rasulullah menyatakan golongan yang melakukan dosa seumpama ini sebagai penghuni NERAKA ? Nauzubillah . .


alat atau tujuan ?


bukan mahu menafikan fitrah seorang wanita, jauh sekali daripada meletakkan diri saya sbaris dgn org yg anti kpd fesyen-fesyen terkini. sejujurny , saya juga ingin tampil mempesona. juga turut tertarik dgn busana yg sungguh indah & cantik d mata. saya akui da sedar smue wanita memounyai keinginan itu.


cuma, sy berhasrat utk mngajak wanita b'gelar muslimah MEMAHAMI dan MENALITI setiap tindak-tanduk mrk mnggunakan kcrdasan akal yg dikurniakan oleh Allah Yang Maha Esa utk lebih bijak mnggunakan KECANTIKAN BAGI MNCAPAI MATLAMAT YANG BENAR. kcantikan dan perhiasan yg ad pada mrk, tidak lebih drpd hanya sebuah 'alat', bukan 'tujuan'


oleh sbb itu, Islam menggesa kaum wanita agar memelihara diri drpd kcantikan yg mmperdaya dan pd yg sama mngarahkan kaum lelaki supaya TIDAK melihat kaum wanita dgn pndgn yg bersumber dr syaitan.
ALLAH S.W.T berfirman yang bermaksud, "katakanlah kepada kaum lelaki drpd golongan beriman, hndaklah mrk mngawal pnglihatan mrk dan mnjaga kehormatan kemaluan mereka." (surah al-nur 24:30)


ditegaskan di sini ,tujuan seorang wanita BERHIAS CANTIK adalah untuk menambah kasih dan cinta lelaki bernama suami serta menghangatkan ikatan yang telah dihalalkan atas nama Tuhan Yang Maha Esa dan bagi mencapai kesejahteraan dan keredhaan-Nya.


akhir sekali ;


* pengakuan tulus dan jujur lewat
tulisan seorang wanita barat


R. Stevenson dalam THE TORONTO STAR(23.1.02) berhubung etika pemakaian wanita Islam.
sebagai seorg muslimah, sy terharu mmbaca kata-katany ;


brdasarkan pengamatanny, wanita Muslimah kelihatan bebas drpd trperangkap dgn fesyen. mrk bebas drpd mnjadi bahan perbandingan, tidak perlu risau soal diet & tidak perlu brblanja besar utk mndapatkan pengiktirafan lelaki ajnabi. wanita yang menjadi mangsa fesyen sebenarny TIDAK LEBIH DARIPADA MENJADI BAHAN PAMERAN DAN KEPUASAN NAFSU SEMATA-MATA. wanita muslimah yg bebas tidak perlu bersaing utk menunjukkan kemegahan, tetapi mereka MASIH MEMPUNYAI DAYA TARIKAN TERSENDIRI. daya tarikan itu tersembunyi di sebalik rasa taqwa, akhlak dan kesedrhanaan mereka.    


sebagai intihar bicara, 
daptlah dikatakan di sini, kita semua punya harapan untuk al-Jannah. syurga yang tersedia untuk golongan yang benar-bena beriman dan bertaqwa kpd Allah.persoalanny, layakkah kita ? 
fikir-fikirkan dan selamat beramal ~ :)