Monday, May 23, 2011

wanita dan perhiasan ~

salam alaik ! 
praise to Allah 
because we are given the chance to continue our life today :)
as shown above ,
the topic is about
'wanita dan perhiasan'
may all of you gain benefit from it :)

from majalah solusi edisi 12 , Dato' siti nor bahyah mahmood . 

'perhiasan amat sinonim dgn wanita. sesuai dgn fitrah kewanitaan yg gemar berhias dan mencantikkan diri. islam memahami fitrah wanita yg suka berhias. maka , islam mnydiakan panduan dan pedoman dlm berhias agar tmpil sopan dan kemas mngikut syariat.'

wanita mrupakan fitrah bg kaum lelaki. wanita sntiasa mnjadi daya penarik dan intaian mata sang kumbang. jika tidak diplihara mahkota diri, mrk mudh dignggu oleh lelaki-lelaki fasik. oleh itu, wanita PERLULAH mngikut garis panduan yg disediakan Islam agar tidak mngundang fitnah dan dosa.

1.lindungi perhiasan

jenis pakaian yg dipakai hendaklah labuh dan longgar iaitu TIDAK MENAMPAKKAN BENTUK BADAN WANITA TERSEBUT, sekalipun dia merasakn badanny tidak mmpunyai bentuk. pehiasan bg wanita ad dua :

a. perhiasan asli (tubuhnya)
b. perhiasan tambahan (rntai etc)

kedua perhiasan ini TIDAK BOLEH diperlihatkan kpd khalayak umum kcuali kpd suami dn bbrapa org ahli kluarag trdkat.mngapa ? ini krn utk mnjaga kslmtn dan maruah wnita .lbih-lbih lagi drpd lelaki-lelaki yg fasik yg berjiwa binatang yg mtidak mmpu mnhaan syahwat mrk apabila mlihat weanita dihdpn mrk. lg-lg jika DIDEDAHKAN BHAGIAN-BHAGIAN TUBUH BADAN YG GEBU DAN MENGGIURKAN.

2.berhias pada hari perkahwinan

tujuan berhias diri pd hri prkahwinan ialah untuk mraikan kgmbiraan mnyambut suami yg bru pertama kali mlgkh ke alam perkahwinan, bukan utk tontotan org ramai. wahai pngntin-pengantin wanita, btulkan niat anda agar tidak terbabas. Sayidatina Aishah juga dirias cantik oleh Asma' utk mnyambut Rasulullah ke rumahny. perhiasan juga tidak blh keterlaluan hngga mncapai tahap pmbaziran.

hukum wanita berhias

wanita DIBOLEHKAN berhias dgn syarat, mrk PERLU MEUTUP AURAT dan tidak mnyrupai perhiasan org jahiliah. dan hiasan itu perlulah KHUSUS UTK SUAMI TERCINTA dan yg dibolehkn syarak shj.

perhiasan wanita hanya dibolehkan kpd :
1. suami 
2. ayah dan ayah mentua
3. anak-anak
4. anak tiri
5. adik dan abang
6. anak saudara lelaki
7. sesama wanita
8. hamba sahaya
9. kanak-kanak kecil yg belum bernafsu

3.menyambung rambut

seorang wanita dtg kpd Rasulullah dan berkata, "ya Rasulullah, anak gadis saya akan menjadi mmpelai. dia diserang penyakit campak shingga rambutny gugur.bolehkh sy mnyambung rmbutny? "

jawab Rasulullah "Allah mengutuk org yg mnyambung rambut dan yg disambung rmabutnya." (riwayat Ibn Majah dalam Sunan Ibn Majah)

lrgn ini tidak mngira sama ada rmbut palsu atau tidak. ia trmasuk mnanam rmbut di kepala.

4.pengharaman membentuk dan mencukur kening

islam MENGHARAMKAN wanita mncukur dan mmbntuk kening. sering terjadi pd wanita yg bru brkhwin.Abdullah b. Mas'ud berkata "Allah s.w.t mengutuk para wanita yang mncukur bulu keningnya dan para wanita yg meminta utk dicukur dan dibntuk keningnya utk mncntikkan diriny yg mrupakan perbuatan mngubah ciptaan Allah" 

5.memakai wangi-wangian

sseorang wanita itu hnya boleh mmakai wangi-wangian yg tidak tercium oleh yg bukn mahramnya. pakai sekadar mngelak bau tidak enak atau mnybbkn org lain tidak slesa.ttp , jika mmkai hngga mnarik mnat lelaki yg bukn mahram, hukumny haram.
hikmahny adalah bg mngelakkan wanita itu drpd bhy perzinaan. 



thats all for now , 
hope we all gain something from it
i admit the toughest part is to wear perfume moderately 
but , we want people to like us , or Allah to love us
:)